Èxit rotund de la nova edició de la FiM Vila-seca, que clou avui després de tres jornades de música ininterrompuda i ha convertit la localitat en l’epicentre de la música emergent i familiar de Catalunya.
Un total de 37 propostes emergents i familiars s’han presentat durant els tres dies de programació. S’han exhaurit totes les entrades dels espectacles en espais interiors i 9.000 persones en total han gaudit del conjunt de les propostes de la fira. En aquesta edició, la FiM Vila-seca ha recuperat la plena presencialitat i s’ha consolidat com un mercat professional dedicat a la música emergent i als espectacles per a tots els públics.
En paraules de Martí Marfà, director artístic de la FiM: “Ha estat una edició de ple desplegament, en la qual hem programat propostes arriscades que han estat molt ben rebudes. El sector professional i el públic han pogut venir en família i fer descobertes musicals interessants. Es respira entusiasme i s’auguren bones perspectives per a la música en directe en els propers mesos. Crec que estem en el bon camí perquè la FiM es posicioni com a fira estratègica, com ho són les artistes emergents, el públic menut i el segment petit i independent de l’escena, als quals ens adrecem”.
La programació artística de músiques emergents i per a tots els públics ha abastat un ampli ventall d’estils musicals i de tipus d’espectacles. La companyia valenciana De_paper donava el tret de sortida de la programació musical del divendres, amb un públic escolar entusiasmat que va poder gaudir del seu espectacle “Miranius”. Seguidament, arribava December Quintet que va introduir als més petits al món del jazz. En paral·lel, arrencaven les jornades professionals al Castell de Vila-seca, on els professionals de la indústria de la música van poder escoltar les propostes dels artistes emergents Grabu, que va presentar el seu jazz experimental, TWIN, amb la seva proposta d’electrònica elegant i contundent, Joana Dark que va relluir amb la seva revisió en clau electrònica i feminista de la cançó tradicional, i Xicu, que va desplegar el seu bedroom pop intimista. La companyia Ual·la van ser les encarregades d’estrenar el Magatzem de Cal Perera, incorporat en aquesta edició com un nou espai de programació i que va causar sensació com a espai i format singulars. La tarda va continuar amb les actuacions d’Alba Morena i Joan Claver, dos artistes del Camp de Tarragona amb molta projecció de futur, de Raquel Lúa, que va encisar al públic amb la seva cançó d’autora d’aires mediterranis, i de les propostes de música per a tots els públics de La Tresca i la Verdesca, Lali Begood i Cascai Teatre i Girona Jazz Project, que feien vibrar el públic més menut i el més granadet. A la nit van arribar dues de les actuacions que més expectació havien generat. Per una banda, la mallorquina Maria Jaume va presentar en primícia el seu nou treball “Voltes i voltes” en un escenari petit del Castell de Vila-seca ple de gom a gom; i per l’altra, Dan Peralbo i el Comboi, guanyadors del concurs Sona9, que també estrenaven “Miris com t’ho miris”, el seu nou disc carregat de pop-rock fresc i irreverent. La techno rumba de Habla de mí en presente va tancar la nit amb un públic entregat al ball, que va omplir l’escenari gran del Castell de Vila-seca.
El dissabte va començar amb l’espectacle audiovisual “Sona la llum”, de La Curiosa, que encetava les propostes del dia per a la petita infància. Per la seva part, Angeladorrrm obria l’escenari petit del Castell per mostrar la seva proposta d’indie pop, seguida de River Omelet, que van seduir el públic amb el seu folk a tres veus. L’Auditori Josep Carreras es va omplir de públic infantil per l’actuació de la companyia Creixendo, que va musicar el conte de La Nana i l’avi Papet i hores després ho faria de nou amb les actuacions de Veus – Cor Infantil Amics de la Unió, la millor coral infantil d’Europa, i d’Orthemis Orchestra, amb el seu Desconcerto, que li ha valgut recentment el Premi FETEN. El Magatzem de Cal Parera es va omplir amb la sonoritat orgànica dels instruments inversemblants de l’Orchestra Fireluche, que oferiren cinc microactuacions amb un especial record per al desaparegut Pau Riba. L’actuació de Ginestà era una de les més esperades del dia i l’escenari gran del Castell de Vila-seca va ser testimoni d’un públic que va cantar a una veu totes les seves cançons. La música de la banda de jazz fusió Whale Trip, de la cantautora Maio, de Doble & Hug Sound i del jove artista Pol Bordas va ser l’encarregada d’omplir de música el Parc de la Formiga durant el dissabte, oferint quatre propostes d’estils molt diferents, totes elles amb una apreciable qualitat. L’espectacle familiar de la Cia Com Sona, va tancar la programació de El Centru amb una funció dedicada a Bach per al públic més menut. Durant la resta del dia van desfilar propostes com la del pop-rock de Gáldrick, el jazz i la poesia de Raquel Herreros, la cançó mediterrània i exquisita de la Maria Hein i el pop colorista d’Ariox i Galgo Lento. L’actuació de la rapera Sofia Gabanna posava punt final a un dia amb una gran afluència d’espectadors, on es barrejava el sector professional amb el públic general.
El diumenge, amb la recta final de la FiM, arribaven els últims espectacles de la mà del grup festiu KM.0, de la cantant de música negra Clara Gispert i de The Tyets, que han ofert el seu concert per a tots els públics “Animalari Urbà”, tota una festa per grans i menuts que ha tancat aquesta edició de la FiM d’una manera enlluernadora.
La FiM Vila-seca també ha comptat amb una gran participació per part del sector de professionals de la indústria de la música. Amb un total de 400 professionals acreditats, un 15% més que en l’edició 2021. A més, el programa professional ha acollit 120 speed meetings, amb la participació de 20 programadors i programadores i 80 mànagers, companyies i artistes. També s’han fet 36 mentories exprés per grups sense mànager i s’han presentat 30 agències en les sessions de pitchings.